Openpoint allmänna villkor
- Bakgrund
Dessa allmänna villkor gäller för samtliga kunder som nyttjar Openpoint AB:s 559291-0094 (”Leverantören”) webbaserade plattform Openpoint.
- Allmänt
- I det fall Kunden och Leverantören i en särskilt upprättad handling (”Licens- och serviceavtal”) har kommit överens om specifika villkor för nyttjandet av Openpoint, har bestämmelserna i den särskilt upprättade handlingen företräde framför bestämmelserna i detta avtal. Bestämmelserna i detta avtal gäller före Parternas eventuella Service Level Agreement (”SLA”) i det fall det finns bestämmelser i båda dokumenten som reglerar samma sak. Regler om tolkning och tillämpning av kontraktshandlingar framgår vidare under rubriken ”Tolkning och tillämpning” i detta avtal.
- Leverantören förbehåller sig rätten att från tid till annan göra ändringar i dessa allmänna villkor, vilket även inkluderar ändringar av Tjänsten. Ändringar av väsentlig betydelse för Kunden kommer att kommuniceras med Kunden. Vid mindre ändringar kommer endast en uppdaterad version av dessa allmänna villkor att finnas tillgängliga på Leverantörens hemsida. Vid ändringar av väsentlig betydelse för Kunden har kunden möjlighet att inom en (1) vecka från kommunikationen av de väsentliga ändringarna säga upp sitt avtal för omedelbart upphörande. Vid en sådan uppsägning upphör Parternas förpliktelser gentemot varandra med det förbehåll att vardera Part äger rätt till ersättning för innestående fordringar hos varandra.
- I det fall Kunden med anledning av väsentliga ändringar i dessa allmänna villkor säger upp avtalet för omedelbar verkan och Parterna utöver dessa allmänna villkor har träffat en särskild överenskommelse om ett projekt där den särskilda överenskommelsen och projektet fortfarande löper, ska projektet fullgöras och den äldre versionen av de allmänna villkoren gäller då under projekttiden.
- Definitioner
- Avtalad startdag: Den dag då Tjänsten ska vara tillgänglig för Kunden enligt Parternas överenskommelse.
- Kunden: Avtalspart med vilken Leverantören har kommit överens om att tillhandahålla plattformen Openpoint.
- Kundens Data: De data eller annan information som Kunden eller annan på uppdrag av Kunden ställer till Leverantörens förfogande samt resultatet av Leverantörens behandling av denna data.
- Kundens Programvara: Den programvara som ägs av Kunden eller som Kunden har rätt att nyttja enligt avtal med en utomstående part och som används i Tjänsten.
- Leverantören: Openpoint AB 559291-0094.
- Leverantörens licensgivare: Utomstående Parter med vilka Leverantören har avtal om licens för att Leverantören ska kunna använda komponenter i Tjänsten som möjliggör ett användande av Tjänsten i enlighet med bestämmelserna i detta avtal.
- Part eller Parten: Kund och Leverantör i singular.
- Parter eller Parterna: Kund och Leverantör i plural.
- Programdokumentation: Samtliga dokument, filer och handlingar som Leverantören tillhandahåller Kunden i samband med leverans av Tjänsten.
- Tjänsten: Nyttjandet av Openpoint i enlighet med de i detta avtal angivna villkoren samt i förekommande fall Parternas särskilt upprättade handling med specifika villkor för nyttjandet av Openpoint.
- Beskrivning av Openpoint
- Openpoint är en webbaserad plattform utformad för den digitala samhällsbyggnadsprocessen. Plattformen är utformad för att användas som informationsnod för all fastighetsdata genom att man kan länka, koppla, integrera och lagra olika format av data på likartat sätt på en digital plats.
- Beskrivning av Tjänsten
- Genom nyttjandet av Openpoint erhåller Kunden en rätt att använda den webbaserade plattformen under de i detta avtal angivna villkoren samt i förekommande fall Parternas särskilt upprättade handling med specifika villkor för Tjänsten.
- Openpoint tillhandahåller även operativa tjänster kopplade till den webbaserade plattformen såsom scanning, modellering och rådgivning.
- Immateriella rättigheter och Äganderätt
- Leverantören har full äganderätt till plattformen Openpoint, i nuvarande eller i ändrad form, i sin helhet respektive uppdelat i dess komponenter. Leverantören har full äganderätt till samtliga filer, program, källkod, punktmolnsdata och integrationsmöjligheter som Leverantören upprättar och/eller tillhandahåller Kunden inom ramen för detta avtal. Leverantören har vidare full äganderätt till Programdokumentation.
- Kunden har full äganderätt till Kundens Data. Leverantören har under avtalstiden nyttjanderätt till Kundens Data, för att kunna behandla Datan i enlighet med Kundens instruktioner och detta avtal. Nyttjanderätten gäller även för en tid efter det att detta avtal har upphört, så att Leverantören i enlighet med punkten 20.1 i detta avtal kan tillhanda Kunden Datan vid avveckling av Tjänsten.
- Openpoint är varumärkesskyddat inom Sverige och Leverantören har ensamrätt till varumärket. Det innebär att Kunden saknar all rätt att på något sätt marknadsföra sig, sina produkter eller tjänster under varumärket Openpoint eller med en logotyp som liknar Leverantörens logotyp. Kunden är medveten om att en överträdelse av denna bestämmelse kan utgöra varumärkesintrång enligt varumärkeslagen (2010:1877).
- Openpoint är en plattform av sådan verkshöjd att plattformen samt dess separata komponenter såsom källkod är upphovsrättsligt skyddade. Leverantören har upphovsrätt till Openpoint vilket innebär en uteslutande rätt att förfoga över plattformen/källkod, framställa exemplar av plattformen/källkod och göra plattformen/källkod tillgänglig för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan form eller i annan teknik. Kunden är medveten om att ett brott mot denna bestämmelse kan utgöra ett upphovsrättsintrång enligt lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.
- När Leverantören inom ramen för Tjänsten tar fram punktmolnsdata på uppdrag av Kunden är Leverantören upphovsmän och har upphovsrätt till punktmolnsdatan. Detsamma gäller när Leverantören enligt särskild beställning, på uppdrag utanför detta avtal, utvecklar särskilda integrationsmöjligheter åt Kunden. Leverantören har då upphovsrätt till punktmolnsdatan och de särskilda integrationsmöjligheterna i enlighet med ovanstående punkt 6.4. Kunden har en icke exklusiv nyttjanderätt till punktmolnsdatan och de särskilda integrationsmöjligheterna som är framtagen för Kundens projekt. Kunden har endast rätt att nyttja punktmolnsdatan och de särskilda integrationsmöjligheterna för avtalat ändamål. Avseende punktmolnsdatan gäller denna nyttjanderätt även efter detta avtals upphörande. Avseende de särskilda integrationsmöjligheterna gäller nyttjanderätten bara under avtalstiden.
- Punktmolnsvisaren och fil- och dokumenthanteringssystemet baseras på open source-programvaror som tillhandahålls av tredjepartsleverantörer. Samtliga immateriella rättigheter till dessa open source-programvaror regleras av respektive tredjepartsleverantörs licensvillkor.
- Leverantören ansvarar för att Kundens avtalsenliga nyttjande av Tjänsten inte kränker någon immateriell rättighet som innehas av tredje man.
- Kundens nyttjande av Tjänsten
- I Tjänsten ingår dels en punktmolnsvisare och dels ett fil- och dokumenthanteringssystem (se specifikation i avtalspunkt 3.1. a) -b)). Punktmolnsvisaren och fil- och dokumenthanteringssystemet baseras på olika open source-programvaror som tillhandahålls av tredjepartsleverantörer. Kunden är skyldig att nyttja Tjänsten i enlighet med de villkor som respektive tredjepartleverantör tillämpar vid licensering av deras respektive open source-programvara. Tredje parts villkor gällande detta nyttjande gäller före eventuella bestämmelser i detta avtal som reglerar samma nyttjande.
- Kunden har rätt att nyttja Tjänsten under hela avtalstiden.
- Kunden får inte kopiera Tjänsten, del av Tjänsten eller Programdokumentation utom i det fall detta är en förutsättning för att kunna nyttja Tjänsten på överenskommet sätt. För kopiering för andra ändamål krävs Leverantörens på förhand lämnade och skriftliga samtycke. Detta gäller även vid kopiering för reserv- och/eller säkerhetsändamål.
- Kunden får inte låna ut eller hyra ut Tjänsten eller vidare överlåta sin nyttjanderätt till Tjänsten utan Leverantörens på förhand lämnade och skriftliga samtycke.
- Programdokumentation och åtkomst
- Samtlig Programdokumentation som Leverantören tillhandahåller Kunden är Leverantörens egendom.
- Kunden får endast kopiera denna Programinformation och endast sprida den vidare inom sin egen organisation endast för det syfte att fullt ut kunna nyttja Tjänsten.
- Kundens åtkomst till Tjänsten upphör omedelbart på Avtalets slutdatum alternativ på dagen för hävning, om inte Parterna skriftligen på förhand kommer överens om någonting annat. När Tjänsten upphört har Kunden möjlighet att erhålla sin Data och Leverantörens för Kunden särskilt framtagna punktmolnsdata i enlighet med punkten 19.1 i detta avtal.
- Kunden är skyldig att skydda egendom till vilken Leverantören har äganderätt och/eller upphovsrätt från otillbörlig spridning och kopiering.
- Kunden ska namnge Leverantören då uppdragsresultatet presenteras som Kunden har fått Leverantörens medgivande att offentliggöra samt till vilken Leverantören har upphovsrätt.
- Kunden får inte överlåta nyttjanderätten eller andra eventuella rättigheter enligt detta avtal till någon annan, om inte Parterna på förhand skriftligen har kommit överens om någonting annat.
- Betalning och fakturering
- Licensfakturering sker månadsvis i förskott med 30 dagars betaltid räknat från fakturadatum om inget annat överenskommits med Kunden. Servicefakturering sker i efterskott och per etapp och i samråd med Kunden. Betalning erläggs av Kunden inom 30 dagar från fakturadatum om inget annat överenskommits med Kunden.
- Vid dröjsmål med betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen (1975:635). Leverantören har även rätt till ersättning för betalningspåminnelser, inkassokrav och avbetalningsplaner enligt vid var tid gällande taxa i enlighet med lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader.
- Uppstart av Tjänsten
- Leverantören är ansvarig för att Tjänsten är tillgänglig för Kunden från och med Avtalad startdag. Leverantören ska i god tid ha lämnat de anvisningar – t.ex. Programdokumentation – som erfordras för att Kunden ska kunna börja nyttja Tjänsten från Avtalad Startdag. Parterna kan särskilt avtala om Leverantörens skyldigheter vid uppstart av Tjänsten. Tjänsten ska anses tillgänglig när Kunden kan börja nyttja Tjänsten i plattformen.
- Dröjsmål
- Leverantören är i dröjsmål i det fall Leverantören inte håller Tjänsten tillgänglig för Kunden från Avtalad startdag och orsaken till detta varken är 1) en händelse utanför Leverantörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalsslutet och vars följder Leverantören inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit eller 2) en händelse som beror på Kunden.
- Vid dröjsmål har Kunden rätt till ett proportionerligt prisavdrag i förhållande till månadspriset för Tjänsten och tiden dröjsmålet fortgår. Prisavdraget avräknas i nästkommande faktura.
- I det fall dröjsmålet varar så pass länge att syftet med Tjänsten är väsentligen förfelat genom dröjsmålet har Kunden rätt att häva detta avtal.
- Kunden är i dröjsmål när Kunden inte betalar för Tjänsten i tid i enlighet med betalnings och faktureringsinstruktionerna i detta avtal. Leverantören har rätt att häva Avtalet om Kunden är i dröjsmål med två (2) förfallna fakturor och Kunden efter påminnelse inte inom en (1) vecka betalar samtliga förfallna belopp inklusive eventuella påminnelse- och inkassoavgifter jämte ränta.
- Fel i Tjänsten
- Tjänsten är felaktig om den inte uppfyller de förutsättningar som framgår av detta avtal eller annars fyller den funktion som Tjänsten är ägnad att användas för.
- Tjänsten ska inte anses felaktig i det fall en bugg eller liknande uppstår eller annan defekt uppdagas som inte beror på Leverantören eller beror på en händelse eller omständighet utanför Leverantörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid tidpunkten för ingåendet av Avtalet och vars följder Leverantören inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Leverantören ansvarar endast för sådana komponenter, funktioner, moment och liknande i Tjänsten som Leverantören kan påverka. Då tjänsten kräver uppdatering, service och underhåll är Kunden medveten om att buggar kan uppstå och att driftstörningar kan förekomma, vilka inte är att definiera som fel i Tjänsten och vilka Leverantören åtar sig att åtgärda i enlighet med Parterna överenskommelse.
- Vid fel har Kunden rätt att få felet avhjälpt av Leverantören. Kunden har inte rätt till prisavdrag för tid då Tjänsten inte går att nyttja på grund av sedvanligt underhåll. Leverantören försöker så långt som möjligt att sköta driften under tider då detta inte ska störa Kundens nyttjande av Tjänsten. Skulle felet inte gå att avhjälpa har Kunden rätt till ett proportionerligt prisavdrag. Prisavdraget avräknas i nästkommande månadsfaktura.
- I det fall felet är så omfattande att syftet med Tjänsten är väsentligen förfelat genom felet har Kunden rätt att häva Avtalet.
- Ansvar
- Leverantören ansvarar för fel och dröjsmål i enlighet med bestämmelserna ovan.
- Leverantören ansvarar med nedan angivna begränsningar för skada som uppstår på grund av Leverantörens försumlighet vid utförande av Tjänsten.
- Leverantörens sammanlagda skadeståndsskyldighet för Tjänsten är begränsat till 10 prisbasbelopp, dock högst till arvodet för Tjänsten. Vid uppdrag på löpande räkning utgörs arvodet för Tjänsten av det sammanlagda arvodet för Tjänsten under de 12 månader som ligger i tiden före skadetidpunkten. Om det arvode som avtalats för Tjänsten understiger ett prisbasbelopp ska Leverantörens maximala ansvar istället vara begränsat till ett belopp som motsvarar två prisbasbelopp. Med prisbasbelopp avses enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) fastställt vid skadetidpunkten gällande prisbasbelopp.
- Leverantören ansvarar inte i något fall för skada i form av utebliven vinst eller annan indirekt skada eller förlust av information. Leverantören ansvarar inte heller för Kundens eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man, utom i det fall det uttryckligen anges ett ansvar för sådan skada i detta avtal. Leverantören ansvarar endast för skada som uppstått vid Leverantörens påvisbara försumlighet.
- Kunden ansvarar för att använda Tjänsten i enlighet med samtliga villkor i detta avtal.
- Kunden ansvarar för att betala för Tjänsten i enlighet med samtliga villkor i detta avtal.
- Kunden ansvarar för att kontrollera så att Tjänsten kan användas med hjälp av de tekniska hjälpmedel som Kunden erhåller utan att de tekniska hjälpmedlen tar skada av Tjänsten. Leverantören ansvarar för att innan Avtalad startdag tillhandahålla Kunden tillräcklig information så att Kunden ska kunna kontrollera detta. Leverantören ansvarar inte för skador som uppstår på Kundens egendom då Kunden använt Tjänsten i strid med Leverantörens tillhandahållna instruktioner.
- Kunden ansvarar för att Kundens programvara är förenlig med hur Tjänsten kan och ska användas. I det fall Kundens programvara skadar Tjänsten omfattas reparationen av en sådan skada inte av Leverantörens serviceåtagande enligt eventuellt gällande Service Level Agreement (”SLA”).
- Leverantörens förpliktelser
- Leverantören ska hålla Tjänsten tillgänglig för Kunden på Avtalad startdag.
- Leverantören ska underhålla Tjänsten i enlighet med mellan Parternas eventuella Service Level Agreement (”SLA”).
- Leverantören får anlita underleverantörer för fullgörande av Tjänsten och andra förpliktelser enligt detta avtal. I det fall det för Kunden inte särskilt har förklarats att dessa underleverantörer ansvarar självständigt gentemot Kunden, ansvarar Leverantören för underleverantörernas arbete såsom det hade utförts av Leverantören själv.
- Leverantören ska i övrigt svara för de åtaganden som framgår av detta avtal eller annars framgår av en särskild upprättad handling som överenskommits mellan Parterna.
- Begränsning av åtkomst till Tjänsten
- Om tillhandahållandet av Tjänsten medför risk för mer än ringa skada för leverantören eller för annan kund till Tjänsten, får leverantören stänga av eller begränsa åtkomsten till Tjänsten. Leverantören får i samband därmed inte vidta mer ingripande åtgärder än vad som är försvarligt efter omständigheterna. Kunden ska snarast möjligt underrättas om begränsning av åtkomsten till Tjänsten.
- Om annat inte framgår av Avtalet om avtalade servicenivåer, har leverantören rätt att vidta planerade åtgärder som påverkar tillgängligheten till Tjänsten om det är påkallat av tekniska, underhålls-, drifts- eller säkerhetsmässiga skäl. Leverantören ska utföra sådan åtgärd skyndsamt och på ett sådant sätt att störningarna begränsas. Leverantören åtar sig att meddela kunden inom skälig tid före sådan åtgärd och om möjligt förlägga planerade åtgärder till tid utanför normal arbetstid.
- Leverantören har rätt att omgående förhindra fortsatt spridning av information i Tjänsten om det skäligen kan antas att fortsatt spridning strider mot gällande lagstiftning. Leverantören har rätt att ta del av all information som överförts eller lämnats till Tjänsten för att kunna fullgöra denna rätt. Leverantören ska underrätta kunden för det fall denna rätt utnyttjas.
- Kundens Data
- I förhållandet mellan Kunden och Leverantören har Kunden samtliga rättigheter till Kundens Data, inklusive immateriella rättigheter.
- Kunden ansvarar för att Kundens Data inte gör intrång i utomstående parts rätt eller på något annat sätt står i strid med gällande lagstiftning och Kunden ska hålla Leverantören skadelös vid fall av överträdelse av denna bestämmelse.
- Avtalstid och uppsägning
- Avtalstiden löper från överenskommet startdatum till överenskommet slutdatum. Om inte annat är avtalat i en särskilt upprättad handling löper Avtalet månadsvis och förlängs automatiskt varje månad. Parterna tillämpar en uppsägningstid på en (1) månad. Samtliga avtalsvillkor gäller under uppsägningstiden och när det är särskild angivet i detta avtal gäller vissa avtalsvillkor även därefter.
- En uppsägning ska ske skriftligen och tillsändas behörigt ombud enligt angiva kontaktuppgifter från respektive Part. Den Part som avsänder meddelandet står risken för att meddelandet har nått mottagaren. I det fall Part inte får en bekräftelse från mottagaren om att denne har mottagit meddelandet ska Part agera enligt följande: Part ska skicka meddelandet till mottagarens registrerade postadress med brev. Dagen därefter ska Part skicka samma meddelande med brev till mottagarens registrerade postadress. Meddelandet anses ha nått mottagaren en (1) vecka efter det att det sista meddelandet avsändes för postbefordran.
- Hävning
- Om en Part grovt åsidosätter åtagande enligt detta avtal har den andre Parten rätt att häva Avtalet.
- Om Leverantören ändrar ett väsentligt avtalsvillkor i dessa allmänna villkor har Kunden rätt att häva detta avtal inom en (1) vecka från det att Leverantören kommunicerat ändringen. Vid hävning på denna grund har Kunden inte rätt till skadestånd. Rättsverkningarna av en hävning på denna grund anges i avsnitt 1 i detta avtal.
- En hävning med anledning av ett väsentligt avtalsbrott innebär att avtalet omedelbart upphör och den förfördelade Parten har rätt till skadestånd för den påvisbara skada denne lider på grund av att avtalet inte kunnat fortsätta. Skadeståndet ska motsvara det positiva kontraktsintresset d.v.s. den förfördelade Parten har rätt till ersättning för påvisbara förlorade intäkter och/eller kostnadsbesparingar. Part har rätt att hålla inne betalning och tillämpa kvittning för att erhålla säkerhet för sin fordran på skadestånd. Innehållet belopp får inte vara större än skadeståndsanspråket. Vid hävning ska innestående fordringar Parterna emellan lösas ut.
- Force majeure
- Förfördelad Part har inte rätt att häva Avtalet eller göra andra påföljder gällande med anledning av den andre Partens avtalsbrott i det fall den kontraktsbrytande Parten kan visa att avtalsbrottet beror på ett hinder utanför dennes kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid Avtalets undertecknande och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
- Ett sådant hinder (”force majeure”) kan vara men är inte begränsat till krig, krigshot, upplopp, civil olydnad eller strejk, myndighetsåtgärd, plötsligt ändrad lagstiftning, terroristhandling, natur- eller industrikatastrof, omfattande smittspridning, epidemier, brand, svåra väderleksförhållanden, översvämningar, avbrott i IT-infrastrukturen, tekniska problem och kan även inkludera arbetskonflikt som rör tredje part.
- En Part som hindras att fullfölja sina avtalsrättsliga förpliktelser med anledning av force majeure ska lämna motparten ett skriftlig meddelande om hindret inom skälig tid från det att Part fått reda på ett borde ha fått kännedom om hindret. I meddelande ska Part även upplysa motparten om hur länge Parten förutspår att hindret kommer att bestå och hur det påverkar Parts möjlighet att fullfölja avtalet. Om den kontraktsbrytande Parten inte lämnar ett sådant meddelande som redogjorts för ovan inom skälig tid, har den förfördelade Parten trots reglerna i första stycket rätt till ersättning för den påvisbara skada som kunde ha undvikits om denne hade fått meddelandet i tid.
- I det fall hindret kommer att bestå så pass länge att den förfördelade Partens huvudsyfte med att ingå detta avtal går förlorad och den kontraktsbrytande Parten borde eller måste ha insett det, har den förfördelade Parten rätt att häva Avtalet. Avtalet upphör då omedelbart att gälla. Vid en sådan hävning kan skadestånd endast utkrävas om den kontraktsbrytande Parten brustit i sin skyldighet att lämna skriftligt meddelande om hindret inom skälig tid enligt tredje stycket. Skadeståndet ska motsvara det positiva kontraktsintresset d.v.s. den förfördelade Parten har rätt till ersättning för påvisbara förlorade intäkter och/eller kostnadsbesparingar. Part har rätt att hålla inne betalning och tillämpa kvittning för att erhålla säkerhet för sin fordran på skadestånd. Innehållet belopp får inte vara större än skadeståndsanspråket. Vid hävning ska innestående fordringar Parterna emellan lösas ut.
- Avveckling av Tjänsten
- I händelse av avveckling av Tjänsten återlämnas Kundens Data genom att full access ges till den plats där Kundens Data lagras. Kunden har då möjlighet och rätt att ladda ner sin Data. Kunden har även rätt att få tillgång till punktmolnsdatan som är framtagen för Kundens projekt, så att Kunden även efter detta avtals upphörande kan utöva sin icke exklusiva nyttjanderätt till denna punktmolnsdata.
- Personuppgifter
- Under avtalstiden kommer Parterna att behandla personuppgifter avseende varandras anställda för att kunna fullgöra Parternas respektive skyldigheter enligt avtalet och tillgodose varandras kommersiella intressen. För dessa personuppgifter är respektive Part personuppgiftsansvarig för den behandling som sker inom respektive Parts organisation. Parterna åtar sig att behandla dessa personuppgifter i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 (”GDPR”) och övrig lag och myndighetsföreskrifter på området. Leverantören behandlar Parts personuppgifter i enlighet med Leverantörens vid var tid gällande Integritetspolicy.
- Den som bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifter är i detta avtalsförhållande personuppgiftsansvarig. Den som behandlar personuppgifter i enlighet med den personuppgiftsansvariges instruktioner är personuppgiftsbiträde. Inom ramen för Tjänsten kommer Kunden till största del ha bestämmanderätt över vilka personuppgifter som behandlas i Openpoint. I detta hänseende är Kunden personuppgiftsansvarig och Leverantören personuppgiftsbiträde. I enlighet med artikel 28.3. GDPR regleras hanteringen av personuppgifter Parterna emellan i ett separat personuppgiftsbiträdesavtal.
- Sekretess
- Parterna kommer under avtalsförhandlingar och under avtalstidens gång ta del av företagshemlig eller annars konfidentiell information om varandra verksamheter eller som finns inom varandras respektive organisation. Parterna är medvetna om att angrepp på dessa uppgifter kan orsaka Part stor skada. Parterna är även medvetna om att lag (2018:558) om företagshemligheter gäller avseende hanteringen av företagshemliga uppgifter som Parterna får ta del av genom detta avtal.
- Parterna får inte under avtalsförhandlingar eller under avtalstidens gång obehörigen bereda sig tillgång till, tillägna sig eller på något annat sätt anskaffa, röja eller annars angripa uppgifter om någonting som rör den andre Partens affärsstrategi, affärsförbindelser eller annars är att lagligen definiera som en företagshemlighet. Detsamma gäller konfidentiell information som Parterna får ta del av genom den andres verksamhet. Detta sekretessåtagande gäller även två (2) år efter avtalets upphörande.
- Om Parterna bryter mot detta sekretessåtagande ska ett vite om 50 000 kr per varje enskild överträdelse utges till den förfördelade Parten. Den förfördelade Parten har rätt till ytterligare ersättning från den kontraktsbrytande Parten om skadan som den förfördelade Parten lidit överstiger vitesbeloppet, varpå den kontraktsbrytande Parten ska förpliktigas att ersätta även det överskjutande beloppet.
- Med konfidentiell information avses bland annat men inte uteslutande:
- Marknads- och affärsplaner
- Ritningar
- Teknisk data
- Uppdragsavtal, leverantörsavtal och/eller samarbetsavtal
- Finansiell information
- Prislistor
- Detta avtal och information som utbytts gällande detta avtal i avtalsförhandlingar
Om den konfidentiella informationen har lämnats muntligen, skriftligen eller i digital form saknar betydelse för informationens karaktär såsom konfidentiell.
- Ett utlämnande av sekretessbelagda uppgifter till en utomstående Part med anledning av vid var tid gällande lagstiftning, förordningar, myndighetsföreskrifter eller myndighetsbeslut är inte att anse som ett brott mot detta sekretessåtagande. Detsamma gäller ett utlämnande av sekretessbelagda uppgifter som under avtalstiden blir allmänt kända på annat sätt än genom Parternas brott mot sekretessåtagandet.
- Meddelanden
- Uppsägning, hävning, reklamationer, krav och andra meddelanden av betydelse för detta avtal ska tillsändas Part skriftligen genom de kontaktuppgifter Parterna har lämnat till varandra vid avtalsslutet alternativt via de kontaktuppgifter som framgår av offentlig information om Parten.
- Den Part som avsänder meddelandet står risken för att meddelandet har nått mottagaren. I det fall Part inte får en bekräftelse från mottagaren om att denne har mottagit meddelandet ska Part agera enligt följande: Part ska skicka meddelandet till mottagarens registrerade postadress med brev. Dagen därefter ska Part skicka samma meddelande med brev till mottagarens registrerade postadress. Meddelandet anses ha nått mottagaren en (1) vecka efter det att det sista meddelandet avsändes för postbefordran.
- Överlåtelse
- Kunden får inte överlåta Avtalet utan Leverantörens på förhand lämnade samtycke.
- Leverantören får överlåta rätten att ta emot betalning för Tjänsten till utomstående Part.
- Tolkning och tillämpning
- I det fall det mellan Parterna finns flera överenskommelser som reglerar samma eller delvis samma sak ska bestämmelserna i handlingarna gälla i angiven ordning:
- Leverantörens vid var tid gällande Integritetsskyddspolicy
- Personuppgiftsbiträdesavtal
- Liecens- och Serviceavtal
- Dessa villkor (”Openpoint allmänna villkor”)
- Service Level Agreement (”SLA”)
- Om en bestämmelse skulle anses vara oskälig eller ogiltig medför det inte att hela Avtalet i sig är ogiltigt. Bestämmelsen ska i sådana fall jämkas och tillämpas i dess skäliga form.
- Tvist
- Tvist med anledning av detta avtal ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan Parterna. I det fall en överenskommelse inom skälig tid inte kan träffas ska tvisten lösas i allmän domstol med tillämpning av svensk rätt.